Biographie

Je suis née à Paris et je vis à Rome depuis une quarantaine d’années. Mes études de lettres classiques, puis d’iconographie chrétienne à la Sorbonne me destinaient plutôt à l’enseignement.

J’ai d’ailleurs été professeur de lettres pendant plusieurs années puis prenant, un jour ,un chemin de traverse, je me suis jetée, la tête la première, dans la photographie,devenue alors mon moyen d’expression privilégié. J’avais, il est vrai,  étudiante, commencé à prendre des photos dans les ruines d’Ostia Antica: les motifs colorés d’une villa romaine m’avaient inspirée… Puis l’Italie, la Grèce, la Bretagne où j’ai mes racines, le Portugal, la Russie , ces pays de” ma géographie” ont constitué les étapes de mon aventure visuelle.

En Grèce, l’île de Patmos est devenue mon lieu de prédilection. L’émotion ressentie  à Patmos fut si forte , l’éblouissement, la beauté de la lumière furent pour moi un commencement, une initiation dans mon parcours photographique. Je dirais que cette île a été mon maître, m’a formée, m’a ouvert les yeux. Et ce fut le début d’un lent apprentissage de la lumière sur les choses, les choses qui devienent signes de l’invisible.

Quand je prends des photos, je n’ai pas de programme mais plutôt des idées, des désirs inconscients qui cherchent à s’exprimer. Certains espaces, certains paysages m’attirent, me parlent davantage. Je suis toujours fascinée par l’étonnante capacité de la lumière à transformer, à transfigurer l’objet de la vision. Le vrai sujet, c’est la lumière: à Patmos, murs, ruelles, escaliers, insignifiants en soi, sont devenus pour moi, des lieux de lumière pure.

Dans mon approche de la réalité, j’isole souvent un fragment de matière qui attire mon attention, permet la concentration et oriente le regard sur l’essentiel.

En photographiant, j’ai cherché à regarder au-delà des apparences, à me libérer de l’accessoire,à faire le vide pour entrer dans le silence…Expérience profonde d’un voyage intérieur, expérience de communion aussi avec un public souvent très receptif  et remué par le message de mes photos.

Biography

I was born in Paris and have been living in Rome for over forty years. My studies in classical literature and Christian iconography at the Sorbonne normally suggested a teaching career. And, in fact, I taught literature for many years until one day, taking a side road, I fell headlong into photography, which has since become my own peculiar mode of expression. True, already as a student, I had begun taking pictures in the ruins of Ostia Antica where I was inspired by the colored motifs of the mosaics of a Roman villa. Then Italy, Greece, Brittany, where I have my roots, Portugal, Russia: these spaces of my personal geography have constituted the stages of my visual adventure.

The Island of Patmos became my place of predilection. The emotion experienced on Patmos was so incredibly strong. The dazzling beauty of the light was for me a beginning, an initiation in my photographic journey. The Island became my teacher, she formed me: she opened my eyes. This was the start of a long apprenticeship of the play of light on things, on objects, which become signs of something else in an expanded space open to the invisible. The “writing of the light”, for this is the meaning of the word “photography”, made me look at the world more carefully, more lovingly.

I don’t program my pictures. Rather I start with an idea, an unconscious wish looking to be expressed. Certain spaces, certain landscapes attract me, speak to me more than others. I am always fascinated by the stunning capacity of light to transform and to transfigure the things I see. The real subject of my photographs is light itself. In Patmos, especially, walls alleys, surfaces, insignificant as such, become subjects of pure light.

In my approach to reality, I often isolate a fragment of matter, something, which attracts my attention, which leads me to focus on and to guide my eye to what is essential.

This photographic journey has invited me to look beyond appearances, to move through the progressive stages of an interior journey in an attempt to free myself from what is not essential, to empty myself and to enter silence … It is a profound experience and also one of communion: I’ve always been sensitive, during my shows, to the reactions of the public, often receptive and touched by the pictures. And this, I would say, has confirmed me in my work.